Miért hallgattok? – Kálomista miatt cenzúráztak egy kész mozifilmet, aztán kirúgták a stábtagokat

  • narancs.hu
  • 2016. október 7.

Narancsblog

Mi kellene még ahhoz, hogy lesüljön az arcbőr? És ahhoz, hogy a filmesszakma kiálljon magáért?

A Fővárosi Törvényszék a 68.P.25.325/2016/12. számonm hozott ítéletében megállapította, hogy a kiadó megsértette Kálomista Gábor jóhírnév védelméhez fűződő személyiségi jogát azzal, hogy az általa üzemeltetett magyarnarancs.hu internetes oldalon 2016. október 07-én „Miért hallgattok? – Kálomista miatt cenzúráztak egy kész mozifilmet, aztán kirúgták a stábtagokat” címmel közzétett írásban valótlanul állította, hogy legalább húsz filmes veszítette el a munkáját a felperes cége által finanszírozott produkcióknál amiatt, mert részt vett a Kút című film munkálataiban. A valóság az, hogy a felperes által vezetett cég produkciói kapcsán két, a Kút című filmben közreműködő személy szerződése nem került meghosszabbításra bizalomvesztés miatt.

Kálomista Gábort színházigazgatóként és filmproducerként szokás emlegetni, de – némiképp rendhagyó módon – a róla szóló legfontosabb információkat nem kulturális magazinokból, hanem politikai-oknyomozó cikkekben olvashatjuk.

A magyar sajtó – legkivált az Átlátszó – részletesen feltárta, hogyan szedte meg magát 2010 előtt, hogyan szipkázta el közpénzek milliárdjait a kormányváltás után, hogyan döntött a saját színháza javára az általa vezetett NKA-s kuratórium, hogyan jelentek meg Fidesz-közeli vállalkozások az általa vezetett Tháliában, hogyan került kapcsolatba az alvilággal, és hogyan sündörgött Simicska páholyában, amikor az még kifizetődő volt. Műveltségéről és vitakultúrájáról pedig Simicska tévéje, a Hír TV Páholy című műsora tájékoztatott hétről hétre, ahol a fideszes kultúrpolitika megmondóembere lett – egészen addig, amíg a Hír TV-n való szereplés már nem tűnt olyan kifizetődőnek.

Ebből a legendás műsorból volt látható egy rövid részlet Gigor Attila filmjében, a Kútban.

Ami ezután következett, az érthetetlen és elkeserítő.

Orbán Viktor évértékelőjén

Polt Péter látókörén kívül, Orbán Viktor évértékelőjén

Fotó: MTI

A Népszabadság és a 444 cikkei alapján rekonstruálható történet röviden így fest: Kálomista megtudta, hogy benne van a filmben, ezért felhívta a producert, aki visszakérte a film kópiáit a mozikból, és időt és pénzt nem sajnálva kivágatta belőle a kifogásolt részt. Az esetről senki nem volt hajlandó nyilatkozni. Majd néhány nap leforgása alatt többen elveszítették  munkájukat a Kálomista cége által finanszírozott produkcióknál – csupa olyan ember, aki részt vett a Kút munkálataiban.

Vagyis a rendszerváltás után először cenzúráztak egy már bemutatott filmet Magyarországon, rögtön utána pedig bosszú hadjáratot indítottak a nyilvánvalóan vétlen munkatársak ellen.

A tévéműsor részletének szerepeltetése teljesen jogszerű volt, az ellen semmilyen jogi vagy etikai kifogás nem emelhető – nyilvánosan nem is tett ilyet senki. A cenzúra tehát egyértelmű: ezután bármit, de tényleg bármit kivágathatnak politikai potentátok, akár kész filmekből is. De hát miért állnának meg itt? Könyveket is be lehet zúzatni, festményeket is át lehet mázolni – semmivel nem lenne súlyosabb beavatkozás, mint ez a mostani.

Mégis mindenki hallgat tovább.

Mi kell még ahhoz, hogy kinyissa a száját a filmes szakma? Miért nem szólalnak meg a vágók, operatőrök, zeneszerzők, írók, asszisztensek, akiknek a kollégáit kirúgták? És azok, akiknek legmesszebb hallatszik a szava, akik a legkevésbé kiszolgáltatottak: a színészek és a rendezők? Hol vannak a szakszervezetek, az érdekvédelmi egyesületek?

De ha már itt tartunk: a művészi szabadság ilyen mértékű eltiprása minden magyar művész legsajátabb ügye, dolgozzon akár műteremben, akár színpadon, akár az íróasztal mellett. Ők miért nem beszélnek?

Persze, mindenki pénzből él, emberek vagyunk, és nem kell hősnek lenni, ha nem muszáj. És így tovább. De azért mégis van egy határ, ami után meg kell szólalni, nem?

Ugye, van ilyen?

Mert ha van, akkor ezt a határt most biztosan átlépte Kálomista Gábor – és az egész rendszer, amelyik támogatja. Már megint, még mindig, sőt most igazán: cinkos, aki néma.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?